Általános változások: - A játék mindhárom nehézségi szinten nehezebb. - A legnagyobb szintű városok 50 egységnyi élelmiszer tárolási helyet kaptak. - Több tartomány át lett nevezve a pontosság érdekében. – nagyobb részük elvain „Holy Rome” módosításából lett másolva! - A katolikus vallású államok pénz bonusza 30%-ról 20%-ra csökkent. - A kiátkozott katolikus országok bevétele 10%-al csökkent. - A pogányok pénzét csökkentő vallási hátrány -30%-ról -20%-ra változott. - A pogányok hosszabb idő alatt váltják át a meghódított tartományt saját vallásukra. - Az iszlám vallású államok 10%-os pénz bonuszt kaptak. - Az iszlám vallású államok morál bónusza +3-ról +2-re csökkent. - Az ortodox államok -3-as morál bónusza -2-re nőtt. - A független ortodox államok +1 morál bónuszt kaptak. - A lázadók erősebbek. - A dzsihádok olcsóbbak. - A „Kingdom power” egyes cselekményeknél kevésbé, vagy jobban csökken. - Néhány apróbb változás a keresztesekkel kapcsolatban - Több tartomány nemzetisége javítva lett. - A gépi játékos többféle épületet épít, így növekszik a bevétele és jobb egységeket toboroz. - Néhány felirat kijavítva. - A játékban több apróbb hibajavítás. Lovagok változásai: - A „Trader” magasabb szinten több hasznot termel, ha városban tartózkodik. - A „Builder” magasabb szinten több munkást biztosít. - A „Farmer” magasabb szinten több ételt termel, ha városban tartózkodik. - A „Cleric” magasabb szinten több könyvet biztosít, ha városban tartózkodik. - A „Tactics” képesség értékei 30-40-50%ra változtak. Magyar változások: Alapvetően történelmileg hűbb Magyarország és magyar nemzet. - A Magyarország számára kiképezhető különleges egységek minden korban megváltoztak. - A játék kezdeti időszakában „Man at arms” helyett „Heavy swordsman” vált kiképezhetővé. - Magyarországon már nem lehet „Slavonic Axeman”-t és „Slavonic Bowman”-t kiképezni, helyettük „Axeman” és „Bowman” vált kiképezhetővé. - A magyar királyi családok javítva lettek. - A játék korai korszakába bekerült „Ajtony”. - Új magyar nevek lettek hozzáadva a játékhoz, illetve a meglévők ki lettek javítva. - A többjátékos módban lehetségessé vált magyar katonai egységeket kiválasztani a „Magyar units” opció alatt. - „Bánát” és „Hungaria” és „Transylvania” tartományban lehetséges „Steppe Cavalry” kiképzése. - „Hungaria” tartomány kapott egy plusz falut. - Erdélyben, a játék középső korszakán lehetséges „Teutonic Champion” kiképzése. - Horvátország és Dalmácia immáron Magyarország része a játék középső és kései időszakában. - „Wallachia” és „Moldavia” a játék harmadik korszakában Magyarország hűbéresei. Királyságváltozások: - Több új játszható királyság lett a játékba beletéve (pl. Cornwall) – a legtöbb elvain „Holy Rome” módosításából lett másolva! - Több királyi család meg lett változtatva. – javuk elvain „Holy Rome” módosításából másolva! - Rengeteg új királyságegyesítő küldetés került bele a játékba – elvain ’”Holy Rome” módosításából másolva! - A cseh nevek ki lettek javítva, illetve bővítve – elvain „Holy Rome” modjából - Az egyes nemzetek nevei nem ABC sorrendűek többé. - Horvátország számára a játék kezdeti időszakában „Man at arms” helyett „Heavy swordsman” vált kiképezhetővé. - Horvátország képes „Slavonic Bowman” egységeket kiképezni. - Lengyelország számára a „Slavonic Axeman” helyett „Heavy swordsman” vált kiképezhetővé a korai korszakban. - Lengyelország számára a „Slavonic Axeman” helyett „Man at arms” vált kiképezhetővé középső és a kései korszakban. - Az orosz államok tudnak „Heavy swordsman” egységet kiképezni. - A játék „late” korszakában lehetséges „Heavy swordsman”-t kiképezni „Moldavia” és „Wallachia” tartományokban. - A keresztes országok javítva lettek (Jeruzsálemben sajnos néha előfordul, hogy európai helyett arab arcképeket mutat a játék, oka egyelőre ismeretlen). - Javított volgai bolgár nemzetiség. Tartományi változások: - A következő tartományokban lehetségessé vált a „Halberdier” katonai egység kiképzése: Buda, Bohemia, Krakow, Istria. - Több tartományban új egységek váltak kiképezhetővé. - Jeruzsálemben lehetségessé vált „Templar” kiképzése a katolikusok számára. - Jeruzsálemben lehetségessé vált „Saracen” kiképzése a muzulmánok számára. - Jeruzsálemben a játék korai és kései időszakában muszlim egységek képezhetőek ki. Úgy mint: „Saracen”, „Deser Archer” és „Desert Spearman”. - Jeruzsálemben a játék középső korszakában európai katonai egységek képezhetőek ki. Úgy mint: „Swordsman”, „Archer” és „Spearman”. - Néhány balkáni a tartományban lehetséges „Heavy swordsman”-t kiképezni. - Néhány tartományban korszakonként eltérő egységek képezhetők ki. Új tartomány: Lothian - A játékba egy új skót tartomány került be, amely a harmadik a sorban. - A korai korszakban „Lothian”, a későbbiekben pedig „Scotland” királysághoz tartozik. - Kiképezhető egységek: „Peasant”, Highlander”, „Archer”, „Swordsman”, „Spearman”, „Cavalry”. - Kistérségi részei: 1 kikötő, 4 település. Egység változások: Néhány tartományban koronként külön egységek képezhetők ki. - A „Highlander” katonai egység fizikai sebzése megnőtt. - A „Highlander” katonai egység morálja 0-ról +1-re nőtt. - A „Viking” katonai egység sebzése megnőtt. - A „Peasant” egységek nagyobb sebzést okoznak a lovasságnak, vasvilláik segítségével. - A „Bowman” és az „Axeman” egységek létszáma 20-ról 30-ra nőtt, hogy szláv megfelelőikkel egyenlő számban legyenek. - A „Slavonic Axeman” és a „Slavonic Bowman” morálja -2-ről -1-re nőtt. - A „Saracen” muszlim egység morálja 0-ről +1-re nőtt. - A „Mongol” egység morálja 0-ről +2-ra nőtt. - A „Mongol” egység kiképezhető néhány „Golden Horde” tartományban. - A „Mongol” egység ára 200 arannyal nőtt. - A „Steppe Cavalry” 5 pontos védelmi értéket kapott. 0-ról növelve. - A „Steppe Cavalry” kiképezhető néhány török tartományban. - A „Norman” egység 5 pontos védelmi értéket kapott. 0-ról növelve. - A „Swordsman” katonai egység 1 védelmi értékpontot kapott. 0-ról növelve. - A „Light Cavalry” katonai egység 1 védelmi értékpontot kapott. 0-ról növelve. - A „Desert Cavalry” katonai egység 1 védelmi értékpontot kapott. 0-ról növelve. - A „Hobilar” katonai egység 1 védelmi értékpontot kapott. 0-ról növelve. - A „Spearman” és a „Desert spearman” sebzése kis mértékben megnőtt. - A „Desert spearman”-ok kicsivel kitartóbbak a csaták során. - A „Templar” egység ezen túl 20 helyett 25 emberből áll. - A „Heavy swordsman” egység több helyen képezhető ki. - Az „Akyndjia” egység kicsivel erősebb. - A „Saracen”-ok kicsivel kitartóbbak a csaták során. - A „Janissary” egység 100 arannyal drágább. - A „Crossbowman” és a „Heavy Crossbowman” kicsivel kevesebb sérülést okoz a nehéz páncélozott egységeknek. - A „Jinetes” lovas egység +5 védelmet kapott. - A „Jinetes” lovas egység gyorsabb rohamozásnál. - A „Varagian” egység hatásosabb erdőben harcolva. Épület változások: - A „Docks” épület ezentúl nem a „Fishmonger”-ből fejleszthető, hanem önálló épület, amiből a „Harbour” és az „Admiralty” fejleszthető tovább. - A „Chain Mail Workshop” +1 munkaerőt biztosít a városban. Újdonságok: - A játékba belekerült egy új épület a pogányok számára a „Holy Grove”. Ez egy könyvet és két további aranyat biztosít a városodban. - A „Holy Grove” épület továbbfejleszthető „Sacred Place”-re, amely a pogányok legmagasabb szintű vallási épülete. Építéséhez ugyanazok a feltételek, de más épületek kellenek, mint a keresztény „Cathedral” és a muszlim „Holy Mosque”-hez. Aranyat, elégedettséget, ostrom védelmet és könyveket biztosít. - A játékba több új nemzet nevei belekerültek: kun, besenyő, ősi magyar, mongol, horvát, szlovén, holland, dán, norvég, svéd, finn, porosz, litván, skót, walesi, ír, korni, breton, portugál, katalán, volgai bolgár (bolgár török).